Bibliografie
A. 1817
A., ‘Brief van A… uit ’s Gravenhage aan B. te Amsterdam’, Algemeene konst- en letterbode (1817), dl. 2, pp. 306-313
Adelaar, Roding en Tempel 2003
D. Adelaar, M. Roding en B. Tempel, De blijvende verlokking. Kunstenaars uit de Lage Landen in Italië 1806-1940, Schiedam 2003
Alleman-Cosneau 1995
C. Alleman-Cosneau, ‘Le Salon à Paris de 1815 à 1850’, in: I. Julia en J. Lacambre, Les années romantiques. La peinture francaise de 1815 à 1850, Parijs 1995, pp. 106-129
Amsterdam 1814
Anoniem, Lijst der kunstwerken van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters, welke zijn toegelaten tot de algemeene tentoonstelling van 1814, Amsterdam 1814
Amsterdam 1816
Anoniem, Lijst der kunstwerken van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters, welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling van den jare 1816, Amsterdam 1816
Amsterdam 1818
Anoniem, Lijst der kunstwerken van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters, welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling van den jare 1818, Amsterdam 1818
Amsterdam 1820
Anoniem, Lijst der kunstwerken van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters, welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling van den jare 1820, Amsterdam 1820
Amsterdam 1822
Anoniem, Lijst der kunstwerken van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters, welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling van den jare 1822, Amsterdam 1822
Amsterdam 1824
Anoniem, Lijst der kunstwerken van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters, welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling van den jare 1824, Amsterdam 1824
Amsterdam 1826
Anoniem, Lijst der kunstwerken van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters, welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling van den jare 1826, Amsterdam 1826
Amsterdam 1828
Anoniem, Lijst der kunstwerken van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters, welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling van den jare 1828, Amsterdam 1828
Amsterdam 1834
Anoniem, Lijst der kunstwerken van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters, welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling van den jare 1834, Amsterdam 1834
Amsterdam 1848
Anoniem, Tentoonstelling te Amsterdam voor den jare 1848, Amsterdam 1848
Amsterdam 1853
Holland. Almanak voor 1853, Amsterdam 1853
Anoniem 1819-1820
Anoniem, Jaar- en Zakboekje der Kunst en Wetenschap Bevordende Maatschappij onder de zinspreuk V.W., 1819-1820
Anoniem 1820-1821
Anoniem, Jaar- en Zakboekje der Kunst en Wetenschap Bevordende Maatschappij onder de zinspreuk V.W., 1820-1821
Anoniem 1824
Anoniem, ‘Kunsten’, Algemeene Konst- en Letterbode (1824), dl. 2, pp. 172-174
Anoniem 1830
Anoniem, ‘Kunsten', Algemeene Konst- en Letterbode (1830), dl. 2, pp. 281-282, 393-394
Anoniem 1831
Anoniem, ‘Bericht over de tentoonstelling in 1830 in Brussel, vooral over de Noord-Nederlandse kunstenaars', Algemeene Konst- en Letterbode (1831), dl. 2, pp. 92-94
Anoniem 1832
Anoniem, ‘Tentoonstelling Brussel’, Algemeene Konst- en Letterbode (1832), dl. 1, pp. 90-95, 107-111, 135-139
Anoniem 1838
Anoniem, ‘Schilderij, voorstellende Z.K.H. Den Prins van Oranje, op het oogenblik der verwonding van Hoogstdeszelfs paard te Bautersem, op den 12 augustus 1831, door C. Kruseman’, Algemeen Handelsblad 24 juli 1838
Anoniem 1838a
X, ‘De Prins van Oranje op het oogenblik der verwonding van Hoogstdeszelfs paard, te Bautersem, door C. Kruseman (deel 1)’, De Avondbode 29 juni 1838
Anoniem 1839
Anoniem, ‘Kunsten', Algemeene Konst- en Letterbode (1839), dl. 2, pp. 350-351
Anoniem 1840
Anoniem, ‘Bezoeken bij eenige Haagsche kunstenaars’, De Beeldende Kunsten, 1 (1840), pp. 69-74
Anoniem 1840a
Anoniem, [Zonder titel], De Beeldende Kunsten, 1 (1840), p. 79
Anoniem 1840b
Anoniem, ‘Bezoeken bij de ‘s Gravenhaagsche schilders’, De Beeldende Kunsten, 1 (1840), pp. 177-180
Anoniem 1841
Anoniem, ‘Iets over alles’, Beeldende Kunsten, 2 (1841) p. 258-261
Anoniem 1841a
Anoniem, ‘Naschrift’, De Beeldende Kunsten, 2 (1841), p. 264-265
Anoniem 1842
Anoniem, ‘Necrologie L.A. Vintcent’, Kunstkronijk 2 (1842), pp. 93-94
Anoniem 1843
Anoniem, ‘De Haagsche Ten-toon-stelling', Spektator van Toneel, Koncerten en Tentoonstellingen, dl. 2, 1843, pp. 26-53
Anoniem 1844-1845
Anoniem, ‘Tentoonstelling van schilder- en kunstwerken van levende meesters te Rotterdam', Kunstkronijk 5 (1844-1845), pp. 5-7
Anoniem 1844-1845a
Anoniem, ‘Kunstberigten’, Kunstkronijk 5 (1844-1845), p. 8
Anoniem 1844-1845b
Anoniem, ‘Maandelijksch Overzigt der Kunstberigten’, Kunstkronijk 5 (1844-1845), p. 68
Anoniem 1846
Anoniem, ‘Maandelijksch Overzigt der Kunstberigten’, Kunstkronijk 7 (1846), p. 92
Anoniem 1847
Anoniem, ‘Maandelijksch overzigt van Kunstberigten’, Kunstkronijk 8 (1847), pp. 78-80
Anoniem 1848
Anoniem, ‘De schilderij van den heer C. Kruseman, tentoongesteld in de Maatschappij Arti et Amicitiae, en voorstellende de Prediking van Johannes den Doper’, Algemeen Handelsblad 21 februari 1848
Anoniem 1848a
Anoniem, ‘Brief over de tentoonstelling gehouden te Rotterdam, in de maanden Mei en Junij 1848’, Kunstkronijk 9 (1848), pp. 62-64, 68-72, 78-80, 86-88
Anoniem 1850
Verslag en Naamlijst der Leden van de maatschappij ‘Arti et Amicitiae’ gevestigd te Amsterdam, Amsterdam, 1850
Anoniem 1852
Verslag en Naamlijst der Leden van de maatschappij ‘Arti et Amicitiae’ gevestigd te Amsterdam, Amsterdam, 1852
Anoniem 1853
Verslag en Naamlijst der Leden van de maatschappij ‘Arti et Amicitiae’ gevestigd te Amsterdam, Amsterdam, 1853
Anoniem 1854
Verslag en Naamlijst der Leden van de maatschappij ‘Arti et Amicitiae’ gevestigd te Amsterdam, Amsterdam, 1854
Anoniem 1855
Anoniem, ‘Kunstberigten’, Algemeene Konst- en Letterbode (1855), (nieuwe reeks) 2, p. 142
Anoniem 1856
Anoniem, ‘Mededeelingen. De twee Amsterdamsche tentoonstellingen van kunstwerken in 1856’, Algemeene Konst- en Letterbode (1856), (nieuwe reeks) 3, pp. 378-379, 386-387
Anoniem 1954
Nederland’s Patriciaat 40 (1954)
Ariëns Kappers 1979
E.H. Ariëns Kappers, Burgemeester, minnaar en model. Drie portretten uit de 19de eeuw, Den Haag 1979
Bastet 1984
F.L. Bastet, Het maansteenrif. Wandelingen door de antieke wereld, Amsterdam 1984
Beelaerts van Blokland et al. 1989
F.W.A. Beelaerts van Blokland et al., Paviljoen Welgelegen 1789-1989. Van buitenplaats van de bankier Hope tot zetel van de provincie Noord-Holland, Haarlem 1989
Beijnen 1848
L.R. Beijnen, 'Een blik op Italië', Het Hollandsche schilder en letterkundig album, Den Haag 1848, pp. 56-58
Beijnen 1859
L.R. Beijnen, ‘Herinnering aan een ontslapen vriend en kunstenaar’, Kunstkronijk 20 (1859), pp. 18-22
Bergvelt et al. 1984
Bergvelt et al., Reizen naar Rome. Italië als leerschool voor Nederlandse kunstenaars omstreeks 1800 / Paesaggisti ed altri artisti olandesi a Roma intorno al 1800, tent.cat. Haarlem (Teylers Museum) / Rome (Koninklijk Nederlands Instituut Rome) 1984
Bergvelt 1984a
E. Bergvelt, ‘De éleves pensionnaires van Lodewijk Napoleon’, in: Bergvelt et al. 1984, pp. 45-78
Bergvelt 1984b
E. Bergvelt, ‘Nationale, levende en 19e-eeuwse meesters. Rijksmusea en eigentijdse kunst (1800-1848)’, Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 35 (1984), pp. 77-149
Bergvelt 1992
E. Bergvelt, ‘Koning Willem I als verzamelaar, opdrachtgever en weldoener van de Noordnederlandse musea’, in: C. Tamse en E. Witte (eds.), Staats- en natievorming in Willem I's koninkrijk, Brussel 1992, pp. 261-285
Bergvelt 1998
E. Bergvelt, Pantheon der Gouden Eeuw. Van Nationale Konst-Galerij tot Rijksmuseum van Schilderijen (1798-1896), Zwolle 1998
Bergvelt 2015
E. Bergvelt (red.), P.C. Wonder (1777-1852). Een Utrechter in Londen, tent.cat. Utrecht (Centraal Museum) 2015
Bierens de Haan 1994
J.C. Bierens de Haan, Rosendael, groen hemeltjen op aerd. Kasteel, tuinen en bewoners sedert 1579, Zutphen 1994
Biesboer 2002
P. Biesboer, 'Kruseman en de Nederlandse portretschilderkunst in de eerste helft van de 19de eeuw', in: Renting en Lipke-Deetman 2002, pp. 47-62
Birza 1984
W. Birza, ”Gelukkig hij die dit weet”. De Haagse Vrijmetselaarsloge ‘L’Union Royale’ 1734-1984, Leiden 1984
Bosscha 1854
J. Bosscha, Het leven van Willem den Tweede, Koning der Nederlanden en Groothertog van Luxemburg, Amsterdam 1854
Bredius 1936
A. Bredius, ‘De schilder Hendrik Voogd en zijn maecenas’, Mededeelingen van het Nederlandsch Historisch Instituut te Rome, 6 (1936), pp. 113-118
Brom 1926
G. Brom, Romantiek en Katholicisme in Nederland, dl. I, Groningen/Den Haag 1926
Brom 1959
G. Brom, Schilderkunst en litteratuur [sic] in de 19e eeuw, Antwerpen 1959
Brussel 1821
Anoniem, Explication des ouvrages de peinture, sculpture, architecture, dessin et gravure, exécutés par des artistes vivants, et exposés au salon de 1821, Brussel 1821
Brussel 1824
Anoniem, Explication des ouvrages de peinture, sculpture, architecture, dessin et gravure, exécutés par des artistes vivants, et exposés au salon de 1821, Brussel 1824
Brussel 1830
Anoniem, Explication des ouvrages de peinture, sculpture, architecture, dessin et gravure, exécutés par des auteurs vivans et exposés au Salon de 1830 à Bruxelles, Brussel 1830
Brussel 1851
Anoniem, Exposition générale des beaux-arts 1851. Catalogue explicatif, Brussel 1851
Des Cars, De Font-Réaulx en Papet 2010
L. des Cars, D. de Font-Réaulx en E. Papet (eds.), The spectacular art of Jean-Léon Gérôme (1824-1904), Milaan 2010
Chesneau-Dupin et al. 2000
L. Chesneau-Dupin et al., Jean-Victor Schnetz 1787-1870. Couleurs d’Italie, Cabourg 2000
Van der Chijs 1853
C.A. van der Chijs, ‘Fragment uit het leven van den heer C. Kruseman’, Kunstkronijk 14 (1853), pp. 1-2
Van der Chijs 1858
C.A. van der Chijs, ‘Uit het leven van Cornelis Kruseman’, De Tijdstroom 1 (1858), dl. 2, pp. 212-220
De Clercq 1811-1844
Dagboeken van Willem de Clercq 1811-1844
Coekelberghs 1976
D. Coekelberghs, Les peintres Belges à Rome de 1700 à 1830, Brussel 1976
Coekelberghs en Loze 1985-1986
D. Coekelberghs en P. Loze, 1770-1830. Om en rond het neo-classicisme in België, Brussel 1985-1986
Coekelberghs, Jacobs en Loze 1999
D. Coekelberghs, A. Jacobs en P. Loze, François-Joseph Navez (Charleroi 1787 - Bruxelles 1869). La nostalgie de l'Italie, Gent 1999
Collardeau 2000
V. Collardeau, ‘Jean-Victor Schnetz, chef de file d’une nouvelle peinture de genre’, in: L. Chesneau-Dupin et al. 2000, pp. 70-81,
Cramer 1835-1838
H.W. Cramer Antz, Kunstreis door Frankrijk, Zwitserland, Italie en Engeland, Uitgegeven door A. Cramer, 4 delen, Amsterdam 1835-1838
Dekkers 1984
D. Dekkers, ‘De bedevaart der jonge kunstenaars. Achtergronden van de kunstreis der Noord-Nederlandse schilders naar Rome omstreeks 1800’, in: Bergvelt et al. 1984, pp. 25-43
Den Haag 1817
Anoniem, Lijst der kunstwerken van nog in leven zynde Nederlandsche meesters en kunstliefhebbers welke geplaatst zyn tot de tentoonstelling in 's-Gravenhage gedurende de maand October 1817 = Catalogue des ouvrages de peinture, etc. executé par des artistes et amateurs vivants qui sont placé pour etre exposé a La Haye pendant le mois d'octobre 1817, Den Haag 1817
Den Haag 1819
Anoniem, Lijst der kunstwerken van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters en kunstliefhebbers, welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling in 's Gravenhage, gedurende de maand october 1819, Den Haag 1819
Den Haag 1823
Anoniem, Lijst der kunstwerken van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters en kunstliefhebbers, welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling in 's Gravenhage [1823], Den Haag 1823
Den Haag 1830
Anoniem, Lijst der schilder- en kunstwerken van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters, welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling te 's Gravenhage van den jare 1830, Den Haag 1830
Den Haag 1833
Anoniem, Lijst der schilder- en kunstwerken van nog in leven zijnde Noord-Nederlandsche meesters, welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling te 's Gravenhage van den jare 1833, Den Haag 1833
Den Haag 1839
Anoniem, Lijst der schilder- en kunstwerken van nog levende meesters, welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling te 's Gravenhage, van den jare 1839, Den Haag 1839
Den Haag 1841
Anoniem, Lijst der schilder- en kunstwerken van levende meesters welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling te 's Gravenhage [1841], Den Haag 1841
Den Haag 1843
Anoniem, Lijst der schilder- en kunstwerken van levende meesters, welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling te 's Gravenhage van den jare 1843, Den Haag 1843
Van Ditzhuyzen 2002
R. van Ditzhuyzen, ‘’Ons kent ons”, Kruseman’s clientèle – een groepsportret’, in: Renting en Lipke-Deetman 2002, pp. 31-46
Duparc 1937
S. Duparc, ‘V.W.’, Jaarboek van het genootschap Amstelodamum 34 (1937), pp. 140-209
Dupont 2005
C.A. Dupont, Modèles italiens et traditions nationales. Les artistes belges en Italie (1830-1914), 2 dln., Brussel/Rome 2005
Dussler 1966
L. Dussler, Raffael. Kritisches Verzeichnis der Gemälde, Wandbilder und Bildteppiche, München 1966
Van Eeghen 1964
I.H. van Eeghen, Amsterdamse dagboeken. De jeugd van Netje en Eduard Asser 1819-1833, Amsterdam 1964
Van Eijnden en Van der Willigen 1816-1840
R. van Eijnden en A. van der Willigen, Geschiedenis der vaderlandsche schilderkunst, sedert de helft der XVIII eeuw, 4 dln., Haarlem 1816-1840
Erasmo 2015
M. Erasmo, Strolling Through Rome. The Definitive Walking Guide to the Eternal City, Londen/New York 2015
Van Essen 2022
S. van Essen, 'Nagelaten door een geacht kunstliefhebber'. Een onderzoek naar de verzameling contemporaine werken van Lucretia Johanna van Winter in de periode 1809 tot en met 1822, Bachelorscriptie Universiteit Utrecht, 2022
Evenhuis 1965-1978
R.B. Evenhuis, Ook dat was Amsterdam. De kerk der hervorming in de negentiende eeuw. De strijd voor kerkherstel, 5 dln., Amsterdam 1965-1978
F. 1832
F., ‘Tentoonstelling in Brussel in 1830’, Algemeene Konst- en Letterbode(1832) dl. 1, pp. 90-95, 107-111, 135-139, 188-191, 198-201
Van der Feltz 1982
A.C.A.W. van der Feltz, Charles Howard Hodges: 1764-1837, Assen 1982
Feuillet de Conches 1848
F. Feuillet de Conches, Léopold Robert, sa vie, ses oeuvres et sa correspondance, Parijs 1848
Furnée 2007
J.H. Furnée, Vrijetijdscultuur en sociale verhoudingen in Den Haag 1850-1890, Groningen 2000
Furnée 2012
J.H. Furnée, Plaatsen van beschaafd vertier. Standsbesef en stedelijke cultuur in Den Haag, 1850-1890, Amsterdam 2012
Furnée en Vermeer 2013
J.H. Furnée en L. Vermeer, ‘Op reis in de negentiende eeuw: inleiding’, De Negentiende Eeuw 37 (2013) 4, pp. 257-263
Furstner 1992
H. Furstner, ‘Pierre Louis Dubourcq, kunstenaar en bestuurder’, De Negentiende Eeuw, 16 (1992), pp. 105-130
Gassier en Seylaz 1983
P. Gassier en P. Seylaz, Léopold Robert, Neuchâtel 1983
Van Gelder 1953
H.E. van Gelder, ‘Vier Haagse spotprenten’, Die Haghe Jaarboek, 1953, pp. 37-63
Geudeker 2012
E. Geudeker, ‘Een Russische opdracht voor een Hollander in Italië. Het gebed des geloofs zal den kranken herstellen geschilderd door Cornelis Kruseman’, RKD Bulletin 2012/2, pp. 58-63
Geudeker 2014
E. Geudeker, ‘Cornelis Kruseman (1797-1857). Schilder van Hemel, Aarde en Glorie’, in: M. van Heteren en M. van den Nieuwenhof (red.), Kruseman – Kunstbroeders uit de Romantiek, Zwolle 2014, pp. 30-49 en cat.nrs. 1 t/m 5
Geudeker 2016
E. Geudeker, ‘Haagse en Rotterdamse kunstenaars op reis in de eerste helft van de negentiende eeuw. Register van afgegeven paspoorten voor het buitenland in het Haags Gemeentearchief en het Stadsarchief Rotterdam’, Oud Holland 129 (2016), pp. 177-190
Geudeker 2017
E. Geudeker, ‘Cornelis Kruseman en de modellen op de Spaanse trappen in Rome tijdens zijn eerste verblijf in Italië’, Delineavit et Sculpsit 41 (2017), pp. 146-154
Geudeker 2018
E. Geudeker, ‘Een particuliere opdracht van koninklijke allure. Vier monumentale voorstellingen uit het leven van Christus door Cornelis Kruseman voor Jan Elias Huydecoper en zijn Slot Zeist’, RKD Bulletin 2018/1, pp. 22-32.
Geurts 2013
A. Geurts, ‘Reizen en schrijven door Noord-Nederlanders. Een overzicht’, De Negentiende Eeuw 37 (2013), pp. 264-288.
Goldring 1951
D. Goldring, Regency Portrait Painter. The life of Sir Thomas Lawrence, P.R.A., Londen 1951
De Graaff 1963
A.F. De Graaff, ‘Rosendaal en zijn bewoners (1641-1962)’, Jaarboekje voor geschiedenis en oudheidkunde van Leiden en omstreken, Leiden 1963, pp. 153-161
Gram 1882
J. Gram, De schildersconfrerie Pictura en hare academie van beeldende kunsten te ’s Gravenhage 1682-1882, Rotterdam 1882
Van ’s Gravenweert 1822
J. van ‘s Gravenweert, ‘In de vriendenrol van den schilder Kruseman’, Nederlandsche Muzen-Almanak 4 (1822), p. 108
Haarlem 1825
Anoniem, Lijst der schilder- en beeldhouwwerken van nog in leven zijnde Noord-Nederlandsche meesters, welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling te Haarlem, van den jare 1825, Haarlem 1825
Haarlem 1853
Aurora Jaarboekje 1853, Haarlem 1853
Haarlem 1858
Aurora Jaarboekje 1858, Haarlem 1858
Haaxman 1898
P. A. Haaxman Jr., 'Herman Johannes van der Weele', Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift 8 (1898) dl. 16, pp. 291-305
Heij 1984
J.J. Heij, ‘De correspondentie van Ary Scheffer met enkele Nederlandse kunstenaars’, in: M. Adang et al., Met eigen ogen. Opstellen aangeboden door leerlingen en medewerkers aan Hans L.C. Jaffé, Amsterdam 1984, pp. 113-121
Heij 1989
J.J. Heij (red.), ‘Een vereeniging van ernstige kunstenaars’. 150 jaar Maatschappij Arti et Amicitiae 1839-1989, Bussum 1989
Heijbroek en Bastet 1989
F. Heijbroek (eindred.), F.L. Bastet, De verzameling van mr. Carel Vosmaer (1826-1888), tent.cat. Amsterdam (Rijksprentenkabinet) 1989
Van der Heijden en Sanders 2010
C.J.M. van der Heijden (verz.) en J.G.M. Sanders (verz.), De levensloop van Adriaan van der Willigen. Een autobiografie uit een tijdperk van overgang, Hilversum 2010
Van Heteren en De Meere 1998
M. van Heteren en J. de Meere (red.), Frederik Marinus Kruseman 1816-1882. Painter of pleasing landscapes, Schiedam 1998
Van Heteren et al. 2000
M. van Heteren et al., Poëzie der werkelijkheid. Nederlandse schilders van de negentiende eeuw, Zwolle 2000
Van den Heuvel 2003
P. van den Heuvel, ‘In één woord. Men zorge voor Elkander!’ Tonelisten & Vrijmetselarij te Amsterdam 1795-1844’, Amsterdam 2003 (ongepubliceerde doctoraalscriptie, Universiteit van Amsterdam)
Hibbard 1962
H. Hibbard, ‘The Architecture off the Palazzo Borghese’, Memoirs of the American Academy in Rome, 27 (1962), pp. 1-149
Hinrichsen 1988
A.W. Hinrichsen, Baedeker-Katalog. Verzeichnis aller Baedeker-Reiseführer von 1832-1987 met einem Abrib der Verlagsgeschichte, Holzminden 1988
Honor 1972
H. Honor, ‘Neo-Classicism’, in: The Age of Neo-Classicism, cat.tent. London (The Royal Academy / The Victoria & Albert Museum) 1972, pp. 3-11
Hoogenboom 1985
A. Hoogenboom, ‘De rijksoverheid en de moderne beeldende kunst in Nederland 1795-1848’, in: A. Hoogenboom, H. van Dulken en T. Gubbels, Kunst en beleid in Nederland, dl. 1, Amsterdam 1985, pp. 13-80
Hoogenboom 1992
A. Hoogenboom, ‘Brieven van een optimistische historieschilder’, Kunstschrift 6 (1992), p. 8
Hoogenboom 1993
A. Hoogenboom, De stand des kunstenaars. De positie van kunstschilders in Nederland in de eerste helft van de negentiende eeuw, Leiden 1993
Hoogenboom 1993-1994
A. Hoogenboom, ‘Art for the market. Contemporary painting in the Netherlands in the first half of the nineteenth century’, Simiolus 22 (1993/1994), pp. 129-147
Hoogewerff 1933
G.J. Hoogewerff, ‘Nederlandsche kunstenaars te Rome in de XIXde eeuw’, Mededeelingen van het Nederlandsch Historisch Instituut te Rome, 3 (1933), pp. 147-196
Van den Hout en Langendijk 1994
G. van den Hout en E. Langendijk (red.), Louis Royer 1793-1868. Een Vlaamse beeldhouwer in Amsterdam, Amsterdam 1994
Hugenholtz 2000
W.R. Hugenholtz, ‘Minister Baud en zijn worgengel Kruseman’, in: J. de Bruijn et al. (red.), Een vreemde man, en die ons vreemd ontviel; Liber amicorum voor E.W.A. Henssen (1950-1999), Amsterdam 2000, pp. 116-129
Huys Janssen en Van de Laar 1999
P. Huys Janssen, M. van de Laar, ‘een offer op het altaar des vaderlands gebragt'. De tragische geschiedenis van 'Het gevecht bij Boutersem' door Cornelis Kruseman’, Bulletin van het Rijksmuseum 47 (1999), pp. 274-289
Immerzeel jr. 1842-1843
J. Immerzeel jr., De levens en werken der Hollandsche en Vlaamsche kunstschilders, beeldhouwers, graveurs en bouwmeesters, van het begin der vijftiende eeuw tot heden, 3 dln., Amsterdam 1842-1843
Ising 1858
A. Ising, ‘Spranken uit het leven van een kunstenaar’, De Tijdstroom 1 (1858), dl. 1, pp. 91-107
Ising 1870
A. Ising, ‘Een kunstenaarsbrief uit Rome in 1827’, Kunstkronijk 11 (nieuwe serie) (1870), pp. 37-39
Ising 1870a
A. Ising, ‘1831. Uit de nagelaten papieren van een kunstenaar’, Kunstkronijk 11 (nieuwe serie) (1870), pp. 51-60
Jackman 1969
S.W. Jackman, Romanov relations. The private correspondence of Tsars Alexander I, Nicholas I and the Grand Dukes Constantine and Michael with their sister Queen Anna Pavlovna, 1817-1855, New York 1969
Jacobs 2000
A. Jacobs, ‘Les amitiés romaines’, in: Chesneau-Dupin et al. 2000, pp. 51-60
Jeltes 1910
H.F.W. Jeltes, Uit het leven van een kunstenaarsechtpaar. Brieven van Johannes Bosboom, Amsterdam 1910
J.H.S. 1816
J.H.S., ‘Beschouwing van de tentoonstelling der kunstwerken van levende Nederlandsche meesters, in october 1816, te Amsterdam’, Vaderlandsche letteroefeningen (1816) dl. 2, pp. 760-781
De Jongh 1990-1991
E. de Jongh, ‘Real Dutch art and not-so-real Dutch art. Some nationalistic views of seventeenth-century Netherlandish painting’, Simiolus 20 (1990-1991), pp. 197-205
Jonkman 2017
M. Jonkman, ‘Ary Scheffer. De Salon en alternatieve tentoonstellingen’, in: M. Jonkman (red.), Nederlanders in Parijs (1789-1914). Van Spaendonck, Scheffer, Jongkind, Maris, Kaemmerer, Breitner, Van Gogh, Van Dongen, Mondriaan, Bussum 2017, pp. 68-85
Kapelle 2010
J. Kapelle, ‘Kijken bij de kunstenaar. De Nederlandse atelierbezoeker in de negentiende eeuw’, in: E. Geudeker en M. Jonkman (red.), Mythen van het atelier. Werkplaats en schilderpraktijk van de negentiende-eeuwse kunstenaar, Den Haag/Zwolle 2010, pp. 41-59
Ten Kate 1843-1844
T.K. [J.J.L. ten Kate], ‘De Ridder C. Kruseman’, Kunstkronijk 4 (1843-1844), pp. 66-67
Ten Kate 1843-1844a
T.K. [J.J.L. ten Kate], ‘Kunstberigten’, Kunstkronijk 4 (1843-1844), p. 95
Keller 1824
E. Keller [Heinrich Keller], Elenco di tutti i pittori, scultori, architetti, miniatori, incisori din gemme e in rame scultori in metallo e mosaicisti […], Rome 1824
Klarenbeek 2012
H. Klarenbeek, Penseelprinsessen & broodschilderessen. Vrouwen in de beeldende kunst 1808-1913, Bussum 2012
Knoef 1947
J. Knoef, Van Romantiek tot Realisme. Een bundel kunsthistorische opstellen, Den Haag 1947
Knolle 1979
P. Knolle, ‘De Amsterdamse stadstekenakademie, een 18de-eeuwse ‘oefenschool’ voor modeltekenaars’, Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 30 (1979), pp. 1-41
Knolle 1983
P. Knolle, ‘Het departement der tekenkunde van Felix Meritis’, Documentatieblad werkgroep achttiende eeuw 15 (1983), pp. 141-214
Koch 2013
J. Koch, Koning Willem I 1772-1843, Amsterdam 2013
Koechlin 1972
H. Koechlin, Nicola, genealogie en geschiedenis van een bakkersgeslacht, Naarden 1972
Koelman 1963
J.P. Koelman, Memorie Romane, 2 dln., Roma 1963
Koolhaas-Grosfeld 1982
E. Koolhaas-Grosfeld, 'Nationale versus goede smaak. Bevordering van nationale kunst in Nederland: 1780-1840’, Tijdschrift voor geschiedenis 95 (1982), pp. 605-636
Kramm 1857-1864
C. Kramm, De levens en werken der Hollandsche en Vlaamsche kunstschilders, beeldhouwers, graveurs en bouwmeesters, van den vroegsten tot op onzen tijd, 7 dln., Amsterdam 1857-1864
Kräftner 2015
J. Kräftner, Das Stadtpalais Liechtenstein. Geschichte und Restaurierung des fürstlichen Palais in der Wiener Bankgasse. Barock, Neurokoko, Biedermeier, Wenen 2015
C. Kruseman, Aanteekeningen betrekkelijk deszelfs kunstreis en verblijf in Italië. Verzameld en uitg. door A. Elink Sterk Jr. anno 1826, Den Haag 1826
Kuyvenhoven 1984
F. Kuyvenhoven, ‘Tussen koffiehuis en schildersezel. Leef- en werkomstandigheden van Nederlandse kunstenaars in Rome tussen 1775 en 1835’, in: Bergvelt et al. 1984, pp. 79-100
Van de Laar en De Ridder 1997
M. van de Laar, W. de Ridder, ‘De wisselvallige geschiedenis van de portrettengalerij van de Gouverneurs-Generaal van Nederlands-Indië’, Bulletin van het Rijksmuseum 45 (1997), pp. 205-216
Langendijk 1993
E. Langendijk, ‘Twee neoclassicistische gebeeldhouwde kunstenaarsportretten’, Jaarboek Haags Gemeentemuseum 1993, pp. 64-77
Van der Leer en De Liefde-van Brakel 2010
K. van der Leer en T. de Liefde-van Brakel, Prinses Marianne een leven van liefde en kunst, Zwolle 2010
Van Leeuwen 1985
R. van Leeuwen, Kopiëren in Florence. Kunstenaars uit de Lage Landen in Toscane en de 19de-eeuwse kunstreis naar Italië, Florence 1985
Levie et al. 1978
S.H. Levie et al., Het Vaderlandsch Gevoel. Vergeten negentiende-eeuwse schilderijen over onze geschiedenis, tent.cat. Rijksmuseum / Amsterdam, Amsterdam 1978
Lohmann-de Roever 1978
M.B. Lohmann-de Roever, ‘De familie Allebé’, Amstelodamum 65 (1978), pp. 32-36
Loos 1991
W. Loos, ‘Cornelis Kruseman, predikend in de woestijn’, Bulletin van het Rijksmuseum 39 (1991), pp. 465-484
De Loos-Haaxman 1941
J. de Loos-Haaxman, De Landsverzameling schilderijen in Batavia. Landvoogdsportretten en compagnieschilders, Leiden 1941
De Loos-Haaxman 1965
J. de Loos-Haaxman, ‘Raden Saleh in Den Haag’, Die Haghe Jaarboek, 1965, pp. 62-75
Margadant 1934
S.W.F. Margadant, Geschiedenis van het letterkundig genootschap Oefening kweekt kennis 1834-1934, Den Haag 1934
Marius 1920
G.H. Marius, De Hollandsche schilderkunst in de negentiende eeuw, Den Haag 1920 (oorspr. ed. 1903)
Meijer 1822
H. Meijer jr., ‘Johannes de Dooper, in jeugdigen mannelijken bloei, geschilderd door den heer C. Kruseman’, in: Gedichten van Hendrik Meijer junior, Haarlem 1822, pp. 79-83
Messinga 1848
J.A.M. Messinga, ‘Johannes den Dooper en zijne attributen’, Kunstkronijk 9 (1848), pp. 52-56
Meyer zur Capellen 2001-2008
J. Meyer zur Capellen, Raphael. A critical catalogue of his paintings, 3 dln., 2001-2008
Middelkoop 2002
N. Middelkoop, Kopstukken. Amsterdammers geportretteerd 1600-1800, Bussum 2002
Milner 1993
J. Milner, A dictionary of Russian and Soviet Artists 1420-1970, Suffolk 1993
Murray 1824
Anoniem, [J. Murray], Tour in Holland in the year MDCCCXIX (1819) (with some notes of a second tour in 1822-23 by Lady Murray), Londen 1824
Murray and son (uitg.) 1843
Handbook for travellers in central Italy including the Papal states, Rome, and the cities of Etruria, with a traveling map, by John Murray and son, Londen 1843
Naber 1917
J.W.A. Naber, ‘De Gedenkschriften van Elizabeth Kemper’, in: J.W.A. Naber, Van onze oud-tantes en tantes, Haarlem 1917, pp. 72-190
Nagler 1835-1852
G.K. Nagler, Neues allgemeines Künstler-Lexikon oder Nachrichten von dem Leben und den Werken der Maler, Bildhauer, Baumeister, Kupferstecher, Lithographen, Formschneider, Zeichner, Medailleure, Elfenbeinarbeiter etc., Linz am Donau 1835-1852 (herdruk 1904-1914)
Noack 1927
Friedrich Noack, Das Deutschtum in Rom 2 dln., Stuttgart 1927
O. 1828
O., Beoordelend overzigt der voornaamste, op de Amsterdamsche tentoonstelling van 1828, toegelaten kunstwerken, van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters 2 dln., Amsterdam 1828
Offerhaus 1979
J. Offerhaus, ‘Van Isaac en Apollo; de prijswinnende tekeningen van de Amsterdamse stadstekenacademie’, Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 30 (1979), pp. 43-78
Oldewelt 1942
W.F.H. Oldewelt, Amsterdamsche Archiefvondsten, Amsterdam 1942
Ouwerkerk 2003
A. Ouwerkerk, Tussen kunst en publiek. Een beeld van de kunstkritiek in Nederland in de eerste helft van de negentiende eeuw, Leiden 2003
Paarlberg en Slechte 2013
S. Paarlberg en H. Slechte (red.), Willem II. De koning en de kunst, tent.cat. Dordrecht (Dordrechts Museum) / Luxembourg (Musée d’Art de la Ville Luxembourg / Sint-Petersburg (Staatsmuseum de Hermitage) 2013
Pelgrom 2012
A. Pelgrom, ‘Domänen der Kunst – B.C. Koekkoek und seine luxemburgischen Landschaften für König Wilhelm II’, in: Asker Pelgrom en Roland Mönig (red.), Gemalt für den König – B.C. Koekkoek und die luxemburgische Landschaft, 2012, pp. 13-38
Pelgrom en Mönig 2012
A. Pelgrom en R. Mönig (red.), Gemält für den König. B.C. Koekkoek und die luxemburgische Landschaft, Kleve, 2012
Pelgrom 2023
Johan Philip Koelman, In Rome 1846-1851. Van aantekeningen, illustraties en een nawoord voorzien door Asker Pelgrom, Nijmegen / Rome 2023
Pellicier en Hilaire 2008
L. Pellicier en M. Hilaire, François-Xavier Fabre (1766-1837) de Florence à Montpellier, Parijs 2008
Peters et al. 1991
U. Peters et al., Das Künstlerleben in Rom. Bertel Thorvaldsen (1770-1844): der dänische Bildhauer und seine deutschen Freunde, Nürnberg 1991
Petrova 2013
Y. Petrova (red.), Karl Brullov. Famous and unknown, St. Petersburg 2013
Planta 1816
E. Planta, A new picture of Paris; or, The stranger's guide to the French metropolis […], Londen 1816
Plantenga en Plantenga 1862
P. Plantenga Bz. en B.P. Plantenga, België en Parijs en omstreken. Reisboek met reiskaart en plattegronden: aangave van bezienswaardigheden/naar eigen aanschouwing en naar beste bronnen bewerkt door P.B. Plantenga, Zutphen 1862
Plomp 2001
M. Plomp, Hartstochtelijk verzameld. 18de-eeuwse Hollandse verzamelaars van tekeningen en hun collecties, 2 dln. Parijs 2001
Plomp 2002
M. Plomp,"Een voortreffelyke liefhebberye". Het verzamelen van tekeningen door voorname liefhebbers in de Republiek en later het Koninkrijk der Nederlanden, 1732-1833, 2 dln., Groningen 2002
Poensgen 1957
G. Poensgen, C.Ph. Fohr und das Café Greco. Die Künstlerbildnisse des Heidelberger Romantikers im geschichtlichen Rahmen der berühmten Gaststätte an der Via Condotti zu Rom, Heidelberg 1957
Prettejohn 2016
E. Prettejohn, Alma-Tadema: Klassieke verleiding, Zwolle 2016
Priem 1997
R. Priem, ‘The “most excellent collection” of Lucretia Johanna van Winter: the years 1809-22, with a catalogue of the works purchased’, Simiolus 25 (1997), pp. 103-235
Priem 2012
R. Priem, ‘Portret van Lucretia Johanna van Winter, 1825’, in: S. Craft-Giepmans en A. de Vries (red.), Portret in portret in de Nederlandse kunst 1550-2012, Bussum 2012, cat.nr. 72
Putter 2015
M. Putter, ‘”A Very Naive and Completely New Manner”. Pieneman, History Painting and the Exhibitions of the Battle of Waterloo’, The Rijksmuseum Bulletin 63 (2015), pp. 197-226
Quarles van Ufford 2009
C.C.G. Quarles van Ufford, Andreas Schelfhout. Landschapschilder in Den Haag (1787-1870), Leiden 2009
R. 1848
R., ‘C. Kruseman, in zijnen Johannes den Dooper (I)’, De Spektator. Kritiesch en Historiesch Kunstblad 1848 (8), dl. 2, pp. 57-66
Rademakers 2020
A. Rademakers, Moederstad en vaderland. Nationale identiteit en lokale trots in de schilderswereld van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (1815-1839), Hilversum 2020
Rappard 1983
W.F. Rappard, 'Het historieschilderij "De Slag bij Quatre-Bras" van Jan Willem Pieneman', Jaarboek Oranje-Nassau Museum 1983, pp. 15-71
Rappard 2001
W.F. Rappard, ‘De Nationale bestemming van J.W. Pienemans tweede grote historieschilderij De Slag bij Waterloo’, Jaarboek Oranje-Nassau Museum 2001, pp. 77-91
Reith 1965
B. Reith, ‘Uit de schatkamers van de beeldende kunst. Met Kruseman over de Alpen’, Katholieke Illustratie 10 juli 1965
Renting en Lipke-Deetman 2002
A.D. Renting en E.L. Lipke-Deetman (red.), Jan Adam Kruseman 1804-1862. ‘Daar waait een geur van liefde en zegen van 's kunstenaars edel doek u tegen’, Nijmegen 2002
Reynaerts 2001
J. Reynaerts, ‘Het karakter onzer Hollandsche School'. De Koninklijke Akademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam 1817-1870, Leiden 2001
Reynaerts 2015
J. Reynaerts, ‘Formatting unity. Representations of King Willem I of the United Kingdom of the Netherlands (1815-30)’, The Rijksmuseum Bulletin 63 (2015), pp. 258-293
Reynaerts 2019
J. Reynaerts, Spiegel van de werkelijkheid. 19de-eeuwse schilderkunst in Nederland, Amsterdam 2019
Te Rijdt 1994
R. te Rijdt, Nederlandse figuurstudies 1700-1850, Amsterdam (Rijksprentenkabinet / Rijksmuseum Amsterdam) 1994
Riko 1907
A.J. Riko, ‘Het glanstijdperk van het koninklijk paleis op Kneuterdijk te ’s Gravenhage onder de regeering van koning Willem II en koningin Anna Paulowna’, Die Haghe (1907), pp. 72-138
Rogge 1887
H.C. Rogge, ‘De opera te Amsterdam’, Oud Holland V (1887), pp. 177-200 en 241-262
Rosand 1997
D. Rosand, Painting in Sixteenth-Century Venice. Titian, Veronese, Tintoretto, Cambridge 1997
Rotterdam 1836
Anoniem, Lijst der kunstwerken van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters, welke zijn toegelaten tot de tentoonstelling, van den jare 1836, te Rotterdam, Rotterdam 1836
R.P. 1827
R.P., Beoordeling der schilderwerken van levende Nederlandsche meesters, op de tentoonstelling te 's Gravenhage in 1827, Rotterdam 1827
Salares 2002
R. Salares, Malaria and Rome. A History of Malaria in Ancient Italy, Oxford / New York 2002.
Sanches et al 1999-2012
P. Sanches et al., Les catalogues des Salons [des Beaux-Arts] [Paris, 1801-1913], Parijs 1999-2012
Van de Sande 2015
A. van de Sande, Prins Frederik der Nederlanden 1797-1881. Gentleman naast de troon, Nijmegen 2015
Scalliet 2005
M. Scalliet, ‘Raden Saleh et les Hollandais. Artiste protégé ou otage politique?’, Archipel 69 (2005), pp. 151-258
Schiller 1788
F. Schiller, Der Abfall der vereinigten Niederlande von der spanischen Regierung, Stuttgart 1788
Sebag-Montefiore en Armstrong-Totten 2013
C. Sebag-Montefiore en J. Armstrong-Totten, A Dynasty of dealers. John Smith and his successors 1801-1924. A study of the Art Market in Nineteenth-Century London, Londen 2013
Slechte 2013
H. Slechte, ‘Standbeelden van Willem II’ in: Paarlberg en Slechte 2013, pp. 312-313 en cat.nr. 211
Spies et al. 1991
P. Spies et al, Het grachtenboek. Vier eeuwen Amsterdamse grachten in beeld gebracht : gevels, interieurs en het leven aan de gracht, Den Haag, 1991
Stolwijk 1998
C. Stolwijk, Uit de schilderswereld. Nederlandse kunstschilders in de tweede helft van de negentiende eeuw, Leiden 1998
Strootman 1934
K.E.W. Strootman, ‘Het verblijf van prinses Marianne te Rome en hare kunstschatten’, Mededeelingen van het Nederlandsch Historisch Instituut te Rome, 4 (1934), pp. 133-166
Van Suchtelen et al. 2019
A. van Suchtelen, ‘Genre – de uitbeelding van het leven van alledag’, in: A. van Suchtelen et al., Nicolaas Maes, tent.cat. Den Haag (Koninklijk Kabinet van Schilderijen Mauritshuis) / Londen (National Gallery) 2019-2020, pp. 55-71
Van Thiel, 1976
P. van Thiel, All the paintings of the Rijksmuseum in Amsterdam. A completely illustrated catalogue, Amsterdam 1976
Vermeer, Rebel en Jüngen 1992
G. Vermeer, B. Rebel en J. Jüngen, D’Ailly’s historische gids van Amsterdam, Den Haag 1992
Vervloet 1821-1872
Frans Vervloet, Dagboek 1821-1872 [Manuscript], inv.nr. Ms.P.D./c 2789-2792 (I-IV) Bibliotheca del Museo Correr, Venetië
Viesol 1985
T. Viesol, ‘Het genretafereel, de reportageschildering en het industriegezicht’, in: Coekelberghs en Loze 1985, pp. 339-356
Vlieghe 1987
H. Vlieghe, Rubens portraits of identified sitters painted in Antwerp, Brussel 1987
De Vos Wz. 1841
J. de Vos Wz., Over de noodzakelijkheid van het historie-schilderen en van de beeldhouwkunst, voorgelezen in de Vereenigde Zitting der Vier Klassen, van het Koninklijk-Nederlandsche Instituut van Wetenschappen, Letterkunde, en Schoone Kunsten, 14 april 1841
Vosmaer 1860
C. Vosmaer, ‘De schilderijen in het Raadhuis te ’s Gravenhage’, De Nederlandsche Spectator 1860, pp. 201-204
De Vries 1818
Ten Beste [J. de Vries], ‘Gesprek over de tentoonstelling te Amsterdam, van de kunstwerken van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters, in den jare 1818’, Vaderlandsche Letteroefeningen (1818), dl. 2, pp. 706-717, 766-776
Van den Vijver 1829
C. van den Vijver, Wandelingen in en om Amsterdam, Amsterdam 1829
Wap et al. 1844-1851
J.J.F. Wap et al., ‘Cornelis Kruseman’, Album van Hollandsche en Belgische kunstschilders: opgedragen aan H.M. de Koningin, Den Haag 1844-1851
Warnsinck 1818
W.H. Warnsinck, Het vaderland het waardigste voorwerp der schilderkunst. Dichtstuk, uitgespr. bij de uitdeeling der uitgeloofde eereprijzen, door het Departement Teekenkunde der Maatsch. Felix Meritis, Amsterdam 1818
Wessels Boer 1995
J.G. Wessels Boer, De Aflijvige Heren. Portret ten van de Gouverneurs-Generaal van Nederlands Indië, stille getuigen van ruim drie eeuwen Nederlands koloniaal verleden in Zuid-Oost Azië, 2 dln., 1995 (manuscript, particuliere collectie Amsterdam)
Van Westrheene 1858
T. van Westrheene Wz., ‘Necrologie [Johan Daniel Koelman]’, Kunstkronijk 19 (1858), p. 32
Van Westrheene 1859
T. van Westrheene Wz., ‘C. Kruseman, zijn leven en werken’, Kunstkronijk 20 (1859), pp. 9-16 en Aanhangsel
White 1844
W. White, History, Gazetteer and Directory of Suffolk and the Towns Near Its borders […], Sheffield 1844
Van der Willigen 1811-1823
A. van der Willigen, Aanteekeningen op eene reize van Parijs naar Napels, door het Tirolsche en van daar door Zwitserland, en langs den Rhijn terug naar Holland, 4 dln., Haarlem 1811-1813
Van der Willigen 1814
B. [A. van der Willigen], ‘Brief wegens de tentoonstelling van kunstwerken van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters, te Amsterdam 1814’, Algemeene Konst- en Letterbode (1814), dl. 2, pp. 344-351
Van der Willigen 1820
B. [A. van der Willigen], ‘Brief wegens de tentoonstelling der kunstwerken van nog in leven zijnde Nederlandsche meesters te Amsterdam 1820’, Algemeene Konst- en Letterbode (1820), dl. 2, pp. 269-272, 282-287, 298-302
Van der Willigen 1838
B. [A. van der Willigen], ‘C. Kruseman’, Algemeene Konst- en Letterbode (1838) dl. 2, pp. 43-45
Wrigley 2013
R. Wrigley, Roman Fever. Influence, Infection and the Image of Rome 1700-1870, New Haven 2013
X. 1848
X., ‘C. Kruseman, in zijnen Johannes den dooper’, De Spektator. Kritiesch en Historiesch Kunstblad 8 (1848), dl. 2, pp. 107-117
Van Zanten 2013
J. van Zanten, Koning Willem II 1792-1849, Amsterdam 2013
Van Zanten 2013a
J. van Zanten, ‘De kunstzin van Willem II’, in: Paarlberg en Slechte 2013, pp. 33-41