2. Vormende jaren (1813-1821)
- 2.1 Familie Kruseman: een gedegen basis
- 2.2 Jeugdjaren in Amsterdam: een fundament voor later
- 2.3 Lid Stadstekenacademie: vaardigheden en netwerk
- 2.4 Lid departement Tekenkunst van de Maatschappij Felix Meritis
- 2.5 De Kunst en Wetenschap Bevorderende maatschappij onder de zinspreuk V.W.
- 2.6 De eerste tentoonstellingen
- 2.7 Jonge leraar
- 2.8 Ambitie in de historieschilderkunst
- 2.9 Op reis naar Italië via Brussel en Parijs (september 1821 - februari 1825)
3. De weg naar erkenning (1821-1841)
- 3.1 Werken in Amsterdam
- 3.2 Teleurstellend Amsterdam
- 3.3 Werken in Den Haag: succesvol portretschilder
- 3.4 Historieschilder voor de koning
- 3.5 Londens avontuur (mei-juni 1829)
- 3.6 Een risicovolle onderneming: De Slag bij Bautersem
- 3.7 Krusemans privéleven
- 3.8 Kruseman actief in de Haagse kunstgemeenschap
- 3.9 Kruseman als leermeester in Den Haag
- 3.10 Opdracht van Willem II: Johannes de Doper predikende in de woestijn
- 3.11 Krusemans vriendenkring 1841
4. Gevierd maar onbegrepen (1841-1857)
- 4.1 Weerzien met Italië (1841-1847): het hemelse landleven
- 4.2 Een weerzien met Rome
- 4.3 Contacten en werken in Rome
- 4.4 Terugkeer naar Nederland met de Johannes de Doper
- 4.5 Financiële afwikkeling van de koninklijke opdracht
- 4.6 Kruseman als oplapper
- 4.7 Opdracht voor jhr. Jan Elias Huydecoper
- 4.8 Kruseman op tournee
- 4.9 Laatste jaren
- 4.10 Na Krusemans overlijden
5. Op reis naar Italië (1821-1825)
- 5.1 Op weg naar kennis
- 5.2 Antwerpen en Brussel (17 september 1821 - 15 oktober 1821)
- 5.3 Twee maanden in Parijs (17 oktober 1821 – 16 december 1821)
- 5.4 Italië in zicht: Milaan, Bologna en Florence
- 5.5 Verblijf te Rome (11 februari 1822 - 7 november 1824)
- 5.6 Italiaanse figuurstudies
- 5.7 Contacten in Rome
- 5.8 Studietochten en -reizen
- 5.9 Werken in Rome
- 5.10 Terug naar Nederland
- 5.11 Om ‘als mensch en als kunstenaar, meer en meer gevormd te worden.’
6. Hoofdpijndossiers en gekrenkte trots in de jaren dertig: de zakelijke besognes van Cornelis Kruseman
- 6.1 Een bijzondere inkijk
- 6.2 De verwikkelingen rond de koninklijke opdracht voor De Graflegging (1826-1830)
- 6.3 Twee portretten voor Batavia: Een slepende kwestie (1830-1836)
- 6.4 De aanhouder wint: verkoop van het Vertrek van Phillips den II uit de Nederlanden in 1559
- 6.5 Het vervlogen momentum van de te laat geleverde Slag bij Bautersem
7. Het Italiaanse landleven: het karakter van Krusemans genrevoorstellingen
- 7.1 Van noord naar zuid
- 7.2 De zeventiende-eeuwse Hollandse meesters als voorbeeld
- 7.3 Een nieuw genre: het Italiaanse landleven
- 7.4 Krusemans inspiratiebronnen
- 7.5 Italië als onderwerp op de Nederlandse Tentoonstellingen van kunstwerken van Levende Meesters
- 7.6 Opdrachtgevers
- 7.7 Verborgen devotie
- 7.8 Waardering
8. Wie was wie: De klantenkring van portretschilder Cornelis Kruseman
- 8.1 Schilder van de Haagse 'beau monde'
- 8.2 Prijzen voor een portret
- 8.3 Krusemans portretten: een typologische en stilistische analyse
- 8.4 Wie was wie; een bijzondere vondst
- 8.5 Amsterdam (1814-1821), een aarzelend begin
- 8.6 Leidse klantenkring 1825-1826
- 8.7 Sterren op het doek
- 8.8 Prestigieuze Haagse klantenkring 1826-1841
- 8.9 Willem de Clercq, een belangrijk contact in 1826-1831
- 8.10 Opdrachten van de hofstad en het koningshuis
- 8.11 De Nieuwe of Littéraire Sociëteit ‘De Witte’
- 8.12 Amsterdamse klanten
- 8.13 Besluit