1.7 Italiaanse landleven
Bij het maken van historiestukken en portretten was Kruseman afhankelijk van opdrachtgevers. De derde groep werken in zijn oeuvre, de genrevoorstellingen, waren in artistiek opzicht vrij werk. Ook in deze schilderijen staan mensen centraal en kon hij zijn bekwaamheid in het afbeelden van figuren demonstreren [1]. De afgebeelde personen zijn echter typen, geen individuele karakters.
Vanaf 1823 specialiseerde Kruseman zich in Italiaanse volkstaferelen [2-3]. Dat bleek een profijtelijke niche in de markt te zijn, anders dan de destijds vooral bij verzamelaars zeer gezochte genrestukken die juist voortborduurden op de Hollandse meesters van de zeventiende eeuw. Met zijn verbeelding van het zuidelijke landleven ontwikkelde Kruseman niet alleen een herkenbaar specialisme, maar hij kon ook zijn voorliefde voor de Italiaanse cultuur de ruimte geven. Deze genrevoorstellingen worden uitgebreid besproken in het zevende hoofdstuk.
1
Cornelis Kruseman
Een oude vrouw aan een tafel waarop een Bijbel, koffiekan en ander bijwerk, 1817 gedateerd
Private collection
2
Cornelis Kruseman
Studie van een vrouw in Italiaanse streekdracht, ca. 1824
Private collection
3
Cornelis Kruseman
De legende, 1827 gedateerd
Haarlem, Teylers Museum, inv./cat.nr. KS 014